Ako na to?
1. Vyber si ústrednú tému
Sústreď sa na svoj cieľ. Je ním šírenie všeobecných hodnôt spravodlivosti, rovnosti pred zákonom, právneho štátu, demokracie? Alebo chceš poukázať na nechutnú kauzu, ktorá sa práve chystá vyplávať na povrch, či si sa rozhodol upozorniť na nekalé praktiky konkrétnej osoby? Výber témy tvojho diela je len na tebe. Pamätaj však, že aj pri umení treba vychádzať z overených faktov a neprekračovať hranice slušnosti.2. Zvoľ svoj formát
Fantázii sa medze nekladú a je viacero možností, akým spôsobom umelecky odkomunikuješ vybranú tému. Samozrejme pokiaľ ťa baví kreslenie, alebo si dobrý v robení videí, tento bod môžeš preskočiť a rovno sa sústreď na to, čo vieš robiť najlepšie. Ak si však všeobecne umelecky nadaný, alebo bude toto tvojim prvým kreatívnym experimentom, môžeš sa orientovať podľa cieľovej skupiny ktorú chceš svojim výtvorom zasiahnuť. Zatiaľ čo spolužiakov môže zaujať napr. internetový komix, pracovníkov úradu viac upúta banner s jasným odkazom vyvesený v blízkosti ich práce. Tiež sa môžeš zamerať na rozsah dopadu tvojho diela. Ak má byť ľahko viditeľné, uvažuj nad inštaláciou na verejnosti, pokiaľ chceš aby sa ľahko šírilo, určite zvoľ internet. Nasledujúce možnosti umeleckých formátov ti môžu slúžiť ako odrazový mostík pri tvorbe svojho diela:- inštalácia/plastika vo verejnom priestore
- kreatívny transparent
- graffity
- divadelná hra
- umelecká súťaž (na škole)
- videá
- foto kampaň, foto séria
- tvorivá dielňa
- organizovanie eventov
3. Rob to legálne
Pred akýmkoľvek skĺbením umenia a odkazu na verejné dianie si zisti potrebné povolenia či obmedzenia. Na propagáciu svojho diela používaj vždy legálne plochy, v prípade potreby včas požiadaj miestny úrad o možnosť využívať verejné priestranstvo. Nezabúdaj že umelecké diela podliehajú autorským právam, pri využívaní hudby či videoprojekcie maj preto taktiež pripravené povolenie. Vystríhaj sa vulgarizmom či šírenia lživých poloprávd, no určite sa neboj satiry a irónie.Ďalšie tipy a triky
➤ Pozri si ďalšie naše kreatívne manuály! Mobilizácia nákazlivým obsahom uskutočňovaná prepojením satirických, vtipných a kreatívnych prvkov nikdy nebola jednoduchšia!
➤ Nezabudni na propagáciu a viditeľnosť! Od tebou vybraného umeleckého formátu záleží, či naň môžeš vytvoriť event na Facebooku, informovať o ňom miestne médiá, napísať tlačovú správu, šíriť ho cez sociálne siete alebo inak naň upozorniť. Pokiaľ to bude možné, vystav svoje diela aj vo verejnom priestranstve.
➤ Zapoj verejnosť! Čím viac širokej verejnosti sa bude môcť do tvojho kreatívneho počinu zapojiť, tým lepšie. Je samozrejmé, že kreslenie komixových príbehom bude vždy len na tebe, ale premietanie videa môžeš spojiť s miestnou každoročnou akciou.
➤ Vymysli cool hashtag. Pomôže ti nielen pri propagácii tvojho diela, ale aj v prípade zapojenia verejnosti.
Dobré príklady z praxe
Ako sa umením bojuje s korupciou v Afganistane. Ai Weiwei bojuje proti korupcii v Číne provokatívnym umením. Silná foto kampaň o sexuálnom násilí. Banner a performance o globálnom otepľovaní.Ďalšie zdroje
- Nechaj sa inšpirovať ďalšími kreatívnymi tipmi a trikmi.
- Šesť užitočných nástrojov.
- Tipy na cool baner.
- Pozri si ďalšie naše manuály. Napríklad ten o tvorbe protikorupčného videa, organizovaní inšpiratívneho eventu, alebo ako mobilizovať nákazlivým obsahom.