Ako na to?

1. Rozmysli si tému

Pozerať si hoci aj pekné infografiky na nezáživnú tému, nebude nikoho baviť. Premysli si preto, či je tebou vybraná téma zaujímavá pre tvoje publikum, či dokáže osloviť tvoju cieľovú skupinu. Maj však otvorenú myseľ a hľadaj potenciál aj v témach, ktoré sa na prvý pohľad môžu zdať nudné, no v skutočnosti pojednávajú o zaujímavých zisteniach či dátach. Všeobecne ľudským mozgom strohé uvedenie číslic neotrasie tak, ako keď ich vidí v grafickom prevedení.  

2. Pracuj s dátami

Začína sa náročná časť, kedy sa musíš prehrýzť excelovskými tabuľkami, novinovými článkami a ďalšími zdrojmi. Daj si poriadne načas, dobrá infografika totiž len málokedy býva spravená z jediného zdroja. Na rozpovedanie svojho príbehu potrebuješ byť v téme namakaný. Vychádzaj preto len z relevantných zdrojov a pravdivých informácií. Následne si získané dáta uprac podľa dôležitosti, aby si s nimi mohol ďalej jednoduchšie pracovať. Ak zistíš, že niektoré informácie sú nadbytočné, neváhaj ich vyhodiť, rovnako sa ti takto odkryjú prázdne miesta, ktoré si pýtajú doplnenie.

3. Sformuluj jasný odkaz

Vybral si si tému, zozbieral potrebné dáta. Teraz si daj dokopy, čo chceš svojou infografikou povedať. Skús svoju tému uchopiť ako príbeh, ktorý chceš graficky rozpovedať. Pokiaľ chceš šokovať, môžeš pracovať s porovnávaním tvojich dát s vecami bežného života, ktoré sú ľuďom blízke a vedia sa s nimi skôr stotožniť a pochopiť ich podstatu, ako keď uvedieš iba čísla. Sumu, ktorá predstavuje predražené verejné nákupy tvojej samosprávy za posledný rok môžeš napr. prirovnať so sumami, ktoré by bolo treba pokryť v rámci opráv v meste. Toto je veľmi podstatný krok, keďže budeš následne podľa neho tvoriť dizajn infografiky.

4. Spracuj infografiku vizuálne

Niektoré témy je najlepšie spracovať prostredníctvom grafov, na iné je lepšie použiť časovú os a niekedy stačí iba zvýrazniť dôležité čísla. Infografike môžeš vdýchnuť nový rozmer, pokiaľ ju spracuješ ako pohyblivé gifko prípadne ako interaktívnu microsite, teda web stránku ktorej obsahom bude iba tvoja infografika.   Pri samotnej tvorbe pamätaj na základné pravidlo - forma je obmedzená funkciou. Musí byť teda podriadená funkčnosti infografiky. To neznamená, že dáta môžu byť dobre zobrazené len jednou formou, no nemôžu byť zobrazené akoukoľvek formou. Ťažká filozofia? Vôbec nie. Aj keď môže infografika vyzerať krásne, pokiaľ nebude funkčná a čitateľ nepochopí jej význam, zbytočne si sa namáhal. Vo všeobecnosti platí, že čím lepšie si zadefinuješ cieľ, tým viac sa ti zúži paleta možností, akými ho môžeš dosiahnuť. Obsah kruhov pritom značí veľkosť príjmu firiem: kruh1 alebo kruh2   Väčšina čitateľov, ktorí uvidia takéto grafy, si povie, že červený kruh je väčší, približne o polovicu, teda príjem červenej firmy je o polovicu väčší ako príjem čiernej. Skúsme však teraz tie isté údaje zobraziť inak: snimka-obrazovky-2017-03-29-o-15-59-18Pri tomto zobrazení je jasné, že príjem červenej firmy je až trojnásobok príjmu čiernej firmy. Prečo je taký rozdiel vo vnímaní medzi obsahom kruhu a dĺžkou stĺpika? Ľudský mozog nie je schopný efektívne porovnávať obsah plochy. Lepšie sme na tom pri jednoduchom porovnávaní, napríklad dĺžky. Ak použiješ v tomto prípade kruhový graf, väčšina čitateľov si porovná výšku (priemer) kruhov a nie ich obsah. Pokiaľ máš obavy, že nie si dostatočne zručný na to, aby si spravil peknú infografiku, môžeš byť pokojný. Existuje množstvo dobrých online nástrojov a webov, ktoré ti tvoju prácu veľmi uľahčia:
  • Canva - veľmi populárna webka na tvorbu množstva grafického obsahu, vrátane infografík. Ponúka prednastavené grafické prvky aj fotky. Časť obsahu je spoplatnená, no aj časť, ktorá je zadarmo, je veľmi dobre použiteľná). Canvu sa oplatí preskúmať viac, ponúka aj veľké množstvo tipov a učebného materiálu v oblasti designu a grafiky.
  • Infogr.am - ideálny najmä na tvorbu zaujímavých grafov (Nadácia Zastavme korupciu ho použila napríklad aj v tomto blogu). Tiež má časť obsahu spoplatnenú, no využiteľná je aj časť, ktorá je zadarmo. Výhodou Infogr.am je dobrá možnosť zdieľania vytvorených grafov a infografík.
  • Visme.co - priestor, ktorý tvojej infografike dodá život. Môžeš tu spraviť jednoduché a pôsobivé animované infografiky, ktoré použi vo svojom blogu či na webovú stránku.

5. Otestuj to

Skôr, než infografiku vypublikuješ, pozri sa na ňu ešte raz, tento raz pohľadom laika, ktorý sa v téme vôbec nevyzná. Myslíš, že by pochopil odkaz infografiky? Je každá jej časť zrozumiteľná? Pošli svoj výtvor kamarátom a vypýtaj si od nich spätnú väzbu. Príklad, ako by infografika rozhodne nemala vyzerať, je nasledovný: snimka-obrazovky-2017-03-29-o-16-05-21Táto infografika v sebe kombinuje dva spôsoby zobrazenia vnímania korupcie - cez veľkosť (obsah) kruhu a odtieň farby. Z takéhoto vizuálu však získame len jedinú informáciu a to je poradie krajín od najmenšej po najväčšiu. Farebná škála na zobrazenie skóre je čisto ilustračná, nepoužiteľná pre bližší odhad zobrazovanej hodnoty. Pokiaľ by bola táto infografika zobrazená ako jednoduchý stĺpcový graf, mala by oveľa väčšiu výpovednú hodnotu - nielenže by sme vedeli povedať ktorá krajina je na tom najlepšie a najhoršie, ale by sme vedeli odčítať aj konkrétne skóre pre jednotlivé krajiny.

6. Vypublikuj ju

Keď si so všetkým spokojný, infografika je funkčná a pekná, daruj jej slobodu a zverejni ju. Infografiky sú skvelé oživenie tvojho blogu a Facebook je ideálne miesto na ich zdieľanie a šírenie. Z infografiky môžeš spraviť aj animované gifko, samostatnú webku, či plagát. Pokiaľ ťa tvorba grafík zaujala, sprav celú sériu na jednu tému.

Ďalšie tipy a triky

Používaj relevantné dáta. Drž sa témy infografiky, nezaplavuj ju dátami, ktoré sú pre dosiahnutie cieľa zbytočné.

➤ Čerpaj len z dôveryhodných zdrojov. Never každému zdroju na internete. Predtým, než začneš tvoriť infografiku, over si, či sú tvoje dáta správne a pochádzajú z dôveryhodného zdroja.

➤ Buď konštruktívny. Keď píšeš článok, nesústreď sa len na odprezentovanie faktov, ale skús sa zamyslieť aj nad tým, aké existujú riešenia či možnosti zapojenia. Čo je potrebné spraviť pre nápravu a ako k tomu môžu prispieť čitatelia?

➤ Maj dopad cez fonty, farby a obrázky. Na získanie pozornosti, zvýraznenie hierarchie či vypichnutie najdôležitejších údajov je dobrá práca s farbami základom. Dobré používanie farieb totiž môže zvýšiť čitateľovu pozornosť až o vyše 80%. Pamätaj však, že menej je niekedy viac a nemusíš vo svojej infografike použiť všetky farby palety. Pri výbere písma mysli v prvom rade na jeho čitateľnosť. Vo väčšine prípadov platí, že by si v jednom dokumente nemal použiť viac ako dva typy písma.

Neboj sa ísť do toho aj vtipne. Napríklad takto.

Dobré príklady z praxe

Hlavné prípady korupcie vo Valencii: snimka-obrazovky-2017-03-29-o-16-13-02   Korupcia v Portugalsku:   snimka-obrazovky-2017-03-29-o-16-13-52     Korupcia v EÚ:   snimka-obrazovky-2017-03-29-o-16-29-25

Ďalšie zdroje