Ako na to?

1. Vyber si tému, o ktorej treba hovoriť. A nie len to.

Napísanie dobrého blogového príspevku vyžaduje nemalú časovú investíciu, a tak si vyber takú tému, ktorá je blízka tvojmu srdcu. Pokiaľ sám nebudeš pre tému zapálený, je pravdepodobné, že nenadchneš ani svojich čitateľov. Či už pôjde o odhalenie konfliktu záujmov v mestskej firme, predražený nákup lavičiek, či rodinkárstvo na úrade práce, každý článok by sa mal snažil priniesť niečo nové, zaujímavé a dôležité pre verejnosť alebo komunitu.   Pokiaľ ťa nenapadá žiadna aktuálna téma, o ktorej by si mohol písať, inšpiruj sa naším protikorupčným toolkitom v sekcii “Analýza” alebo nasledovným zoznamom tém úzko súvisiacich s korupciou:
  • Whistleblowing
  • Transparentnosť
  • Polícia, súdy, prokuratúra
  • Verejné obstarávanie a eurofondy
  • Oligarchia, únos štátu
  • Klientelizmus, rodinkárstvo, konflikt záujmov
  • Občianska spoločnosť a aktivizmus
  • Hodnoty ako čestnosť, odvaha, férovosť, angažovanosť
  • Médiá a investigatívna žurnalistika
  • Voľby, demokracia a legislatíva

2. Sprav si rešerš

Aj ak si myslíš, že už máš tému v malíčku, je vždy dobré preskúmať ju z rôznych uhlov a vyzbrojiť sa faktami, číslami a štatistikami. Vyberaj si spoľahlivé zdroje a konfrontuj názory odborníkov na tému, aby si si utvoril objektívny a komplexný pohľad na vec. Aby si pridal svojim tvrdeniam na dôveryhodnosti, nezabudni neskôr v texte pridať linky na svoje zdroje. Suché fakty a argumenty môžu niekedy pôsobiť príliš stroho a nezáživne. Nájdi čo najviac konkrétnych príkladov, na ktorých môžeš ilustrovať svoje zistenia. Výborne fungujú aj osobné príbehy - skús nájsť niekoho, kto je ochotný sa podeliť o svoju vlastnú skúsenosť a pomôže ti odkomunikovať dôležitosť témy. Pri citovaní v článku si nezabudni vypýtať súhlas danej osoby.

3. Priprav si osnovu

Osnova nemusí byť dlhá, ani príliš podrobná. Slúži na usporiadanie myšlienok, dáva budúcemu článku logickú štruktúru. Čitateľovi uľahčí pochopenie a tebe urýchli písanie. V prvom rade si sformuluj svoju tézu, teda hlavnú myšlienku článku. Väčšinou ide o jednu vetu, ktorá vyjadruje centrálny odkaz celého príspevku. S tou na pamäti sa potom skús zamyslieť nad svojim čitateľom. Kto to je? Čo o tejto téme už vie a čo sa ešte len potrebuje dozvedieť? Aké špecifické informácie/dáta/štatistiky sú preňho relevantné? Čím ho môžeš získať na svoju stranu? Čo si má z článku odniesť? A existuje niečo, čo môže po prečítaní aj sám spraviť? Sprav si zoznam vecí, ktoré si myslíš, že musia v článku odznieť, usporiadaj ich podľa toho, ako spolu súvisia do sekcií a vytvor si kostru svojho naratívu. Základná štruktúra pozostáva z 3 častí: úvod, jadro a záver. Úvod má za cieľ navnadiť čitateľa a predostrieť tému tak, aby bolo jasné, prečo si práve tento článok zasluhuje byť prečítaný. Jadro rozvíja hlavnú myšlienku viac do detailov. Základnou výzvou je nájsť správnu mieru detailu, teda odhadnúť, čo je ešte pre čitateľa relevantné a zaujímavé a čo už je nadbytočná informácia. Záver by mal zosumarizovať hlavné posolstvo článku, ktoré si má čitateľ so sebou odniesť a môže obsahovať aj tzv. “call to action”. Keď už máš základnú osnovu, prejdi si ju celú ešte raz a poupravuj tak, aby zrozumiteľne komunikovala hlavnú myšlienku - pridaj chýbajúce argumenty, vypusti tie menej dôležité a usporiadaj tak, aby si dosiahol želaný efekt.

4. Spíš to do textu

Teraz keď poznáš tému blogu lepšie ako svoju dlaň, máš pred sebou jeho osnovu, môžeš sa konečne pustiť do samotného písania. Najlepšie je skúsiť sa doňho ponoriť a napísať to celé na jeden krát, aby si sa vyhol zbytočným rozptýleniam a nezabudol obsiahnuť všetko, čo si chcel v článku spomenúť. Žiadny zaručený recept ale neexistuje. Tak ako u väčšiny vecí, aj blogovať sa naučíš hlavne praxou. Napriek tomu sú veci, ktoré je dobre počas písania držať na pamäti:  
  • Stručnosť. Udržuj svoje vety a odseky krátke. Zlaté pravidlo vraví: jeden odsek, jedna myšlienka. Ľudia sú zaneprázdnení, ocenia, ak v blogu pôjdeš priamo ku koreňu veci bez zbytočných obkľúk.
 
  • Jednoduchosť. Prispôsob svoj slovník publiku. Ak cieliš na širokú verejnosť, vyhni sa zložitému či pompéznemu jazyku a napíš to tak jednoducho, ako sa len dá.
 
  • Prehľadnosť. Väčšina ľudí nečíta články lineárne, od začiatku do konca. Namiesto toho si článok prebehnú očami a sústredia sa na časti, ktoré sú nejakým spôsobom zvýraznené. Skús im to uľahčiť tým, že použiješ podnadpisy, odrážky a zvýrazníš kľúčové slová. Užitočnou metódou je aj to, ak už v úvode načrtneš hlavnú myšlienku článku.
Pozor. Ak si úspešne prešiel touto fázou, stále sa jedná len o prvú verziu. Tú je treba nechať odležať a znovu sa k nej vrátiť neskôr (viz. bod č.7).

5. Vymysli silný nadpis

Keď už si myslíš, že to najťažšie máš za sebou, príde titulok. V žiadnom prípade nejde o banálnu záležitosť. David Ogilvy nazývaný tiež otec reklamy tvrdil, že nadpis si prečíta v priemere 5x viac ľudí ako článok samotný. Nadpis je rozhodujúci pre to, či sa človek rozhodne článok otvoriť alebo nie. Veľa ľudí dokonca články aj zdieľa len na základe nadpisu. Preto vymýšľanie dobrého nadpisu rozhodne netreba podceniť. Trik často používaný v novinách je snažiť sa napísať ku každému článku 25 rôznych nadpisov. Spočiatku to ide ľahko, no všetky prvotné nápady sa rýchlo vyčerpajú. V momente, keď začneš byť zúfalý, si prinútený sa na článok pozrieť z úplne iného uhla a prísť s originálnymi nápadmi. Vyhni sa ale príliš bulvárnym či zavádzajúcim nadpisom, ktoré by mohli nalomiť kredibilitu článku. Dôležitosť blogu nepridá ani využívanie výkričníkov v nadpise.

6. Prihoď vizuály

Aj s výborne štylizovaným textom a geniálnou pointou stále nemusíš mať vyhraté. Veľa ľudí má problém sústrediť sa na text príliš dlho. Vizuálne prvky nie len pomôžu namáhanej mysli si oddýchnuť, ale článok aj oživia a napomôžu ľahšiemu pochopeniu. Ľudský mozog spracováva vizuálny obsah výrazne rýchlejšie ako písaný text. Skús nahradiť myšlienky obrázkami, čísla schémami, diagrammi a infografikami. Pri obrázkoch a fotkách dbaj na autorské práva. Existuje množstvo stránok, ktoré ponúkajú obrázky k voľnému použitiu (napríklad Flickr, The Stocs či Wikimedia Commons) alebo za malý poplatok. Ak chceš použiť konkrétnu fotku od slovenského fotografa, skús mu napísať e-mail s prosbou o dovolenie. Niekedy však najefektívnejší spôsob je spraviť si potrebnú fotku sám.

7. Zedituj to

Prečítaj si text od začiatku do konca a všímaj si, ako plynie. Môžeš to vyskúšať aj nahlas - pokiaľ to znie neohrabane pri hlasnom čítaní, veľmi pravdepodobne to nebude znieť dobre ani v čitateľovej hlave. Predeľ príliš dlhé vety a paragrafy, prepíš ťažko zrozumiteľné pasáže, vymaž veci, ktoré sa opakujú, nahraď zložité slová jednoduchšími. Nezabudni to preklepúť ani z gramatického hľadiska. Gramatické hrúbky vedia veľmi rýchlo pokaziť dobrý dojem. Môžeš tiež skúsiť získať názor iných ľudí. Pošli blog človeku, ktorý má skúsenosť s editovaním a zisti, či mu príde dobre štrukturovaný a odargumentovaný, či sú hlavné myšlienky zrozumiteľné a aký celkový dojem na ňom článok zanechal.

8. Vypublikuj blog

Najjednoduchším spôsobom, hlavne na začiatok, je založiť si blog bez vlastného hostingu. Stačí sa zaregistrovať a pustiť sa do písania. Okrem nízkych nákladov, rýchleho štartu a jednoduchého použitia je plusom aj to, že si môžeš vybrať platformu, ktorá má už vybudovanú širokú základňu čitateľov. Medzi takéto platformy u nás patria blogy veľkých slovenských novín ako je Sme.sk, eTrend.sk alebo DenníkN.sk.

9. Spropaguj ho!

Základným nástrojom na bezplatnú propagáciu blogu sú sociálne médiá. Pri zdieľaní článkov na facebooku zavážia hlavne dve veci - dobre napísaný sprievodný status, ktorý prinúti človeka kliknúť si na článok a pútavý obrázok. Netreba ale zabudnúť ani na dobré načasovanie - nemá zmysel postovať vtedy, keď tvoje publikom spí alebo je na ceste z práce. Okrem priateľov na Facebooku môžeš o zdieľanie poprosiť napríklad aj lokálne neziskovky, facebookové stránky či organizácie, ktoré majú blízko k téme, ako aj osobnosti a odborníkov, ktorí ti pri písaní článku pomáhali, alebo ktorých cituješ. Keďže status s prosbou o zdieľanie môžu ľahko prehliadnuť, môžeš si ich podporu poistiť aj prostredníctvom e-mailu. Neboj sa aj dlhodobejšej spolupráce pri vzájomnej propagácii. Vo svojom statuse s článkom môžeš tagnúť zodpovednú organizáciu (napríklad mesto) alebo osobu, od ktorej chceš, aby zaujala stanovisko. Taktiež sa môžeš pridať k facebookovým skupinám venujúcim sa podobným témam a zdieľať článok tam. Jednou z nich je aj Liga proti korupcii. Ak všetko ostatné zlyhá, môžeš využiť cielenú facebookovú reklamu. Je relatívne lacná a vieš si presne vybrať skupinu ľudí, ktorým chceš príspevok adresovať. Podmienkou ale je, že musíš mať verejný profil. Nakoniec však aj tak najviac zaváži obsah - ak je kvalitne spracovaný a prináša nové informácie o dôležitej téme, cestu k čitateľom si zaručene nájde.  

Ďalšie tipy

➤ Vyhni sa žalobe. Slovenské zákony umožňujú postihnutie verejného šírenia nepravdivých informácií alebo skreslených hodnotiacich úsudkov týkajúcich sa iných osôb. Môže ísť o trestný čin ohovárania alebo o zásah do osobnostných práv. Bývalý učiteľ a biela vrana Oto Žarnay napríklad čelí žalobe zo strany svojho bývalého šéfa za rôzne vyjadrenia v médiách.

Aj keď trest odňatia slobody je v takýchto prípadoch málo pravdepodobný, môže sa stať, že budeš musieť nahradiť nemajetkovú ujmu ako aj súdne trovy v prípade, že súd rozhodne v tvoj neprospech. Podceniť overovanie faktov sa teda naozaj nevypláca.

Najlepšie je, keď máš pre svoje tvrdenia rukolapný dôkaz, napríklad zmluvu, screenshot alebo nahrávku (pozor, nahrávať niekoho bez jeho súhlasu, je takmer vždy protizákonné). Opatrnosti nie je dosť ani pri jednotlivých formuláciách. Vyhni sa priamym obvineniam typu “starosta úmyselne porušil zákon”. Namiesto nich voľ formulácie vyjadrujúce istú mieru neistoty, napríklad “dostupné fakty naznačujú, že starosta mohol porušiť zákon úmyselne”.

➤ Buď konštruktívny. Keď píšeš článok, nesústreď sa len na odprezentovanie faktov, ale skús sa zamyslieť aj nad tým, aké existujú riešenia či možnosti zapojenia. Čo je potrebné spraviť pre nápravu a ako k tomu môžu prispieť čitatelia?

➤ Obrň sa. Keď sa pohybuješ na protikorupčnom poli, je takmer isté, že narazíš na míny. Buď pripravený na to, že článok nemusí vyvolať len pozitívne ohlasy a že osoby, ktoré sa cítia dotknuté tvojou činnosťou, sa budú silou-mocou brániť. A nemusí to byť vždy fair-play. Preto uverejňuj len názory, za ktorými si pevne stojíš a budeš si ich schopný obhájiť. Tiež sa obklop spojencami, ľuďmi, ktorí ťa v ťažkých chvíľach podržia.

➤ Odpovedaj na komentáre, ale... Interakcia s čitateľmi ti môže pomôcť zvýšiť čítanosť. Vo všeobecnosti je pozitívne, ak ľudia komentujú a na oplátku dostanú odpovede na svoje otázky. Avšak vždy sa nájdu ľudia, ktorým nejde o vecnú diskusiu, ale zámerne píšu urážlivé, provokatívne alebo irelevantné príspevky. Ignorovať takéto príspevky a nenechať sa vyprovokovať je zlatým pravidlom internetovej diskusie.

➤ Premeň čísla na veci blízke ľuďom. Väščina ľudí má len matnú predstavu o skutočnej hodnote obrovských obnosov, o ktoré každodenne prichádzame kvôli korupcii. Navyše, nejde o peniaze, ktoré by zmizli z nášho vrecka. Keď ti niekto povie, že sa pri verejnom obstarávaní premrhal milión eur, naštve ťa to. Ale nie až tak, ako keď sa dozvieš, že si za tú istú sumu mohol mať vo svojom meste nové futbalové ihrisko a parčík s kvetmi, fontánou a výbehom pre psov.